Jak wynika z raportu „Kosmetyczna Polska” w 2023 roku sektor kosmetyczny odnotował kolejny rekord – producenci wypracowali 1,685 mln zł zysku. To 108% więcej niż średnio w latach 2013–2023. Przyglądamy się co raport mówi o kosmetykach do włosów.
Szampony i kosmetyki do włosów drugą największą kategorią na rynku
Polki i Polacy najchętniej sięgają na sklepowych półkach po kosmetyki do pielęgnacji skóry. Popyt w strukturze sprzedaży wynosi bagatela 47%. Chętniej niż w poprzednich latach kupujemy także szampony, które razem z kosmetykami do pielęgnacji włosów stanowią ponad 15% sprzedaży na rynku. Wzrost zainteresowania produktami kosmetycznymi w ciągu ostatniej dekady przyczynił się do rozwoju tego rynku oraz poszukiwań nowych produktów kosmetycznych – dostosowanych do potrzeb klientów.
Obiecujące wyniki finansowe
Branża kosmetyczna może pochwalić się jedną z najwyższych rentowności: 12,5% w 2023 roku. Dominującymi podmiotami na rynku są te z przewagą kapitału krajowego (74% ogółu). Polskie przedsiębiorstwa generują 45%przychodów branży, a dzięki efektywnemu zarządzaniu zasobami są zdolne do generowania większości zysków w sektorze – odpowiadają one za 65% wypracowanego zysku.
Coraz częściej klienci kupują w Internecie
Udział sprzedaży ecommerce wyniósł w 2023 roku już 16,1%, a szacuje się, że za kilka lat już co czwarty zakup będzie dokonywany on-line. Najwięcej kosmetyków w Polsce jest nadal sprzedawanych w drogeriach typu Rossmann, Hebe, Natura, które odpowiadają za 29,4% sprzedaży. Co ciekawe Polki i Polacy równie chętnie kupują kosmetyki w dyskontach typu Lidl, czy Biedronka.
Pełen Raport jest dostępny TUTAJ
Źródło: Kosmetyczna Polska. Raport o stanie branży kosmetycznej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego i WiseEuropa – Warszawskiego Instytutu Studiów Ekonomicznych i Europejskich, Warszawa, lipiec 2024